20 March 2017
שאלות נפוצות FAQ שאלה : ילדי סובל מא"ס - הוא לא מדבר בבית הספר. האם לפנות לטיפול או לחכות שהא"ס תחלוף מאליה? תשובה : נכון שברוב המקרים הא"ס דועכת עם הזמן. עם זאת, בעוד היא נמשכת הילד סובל. לא מבינים אותו כהלכה והוא אינו יכול להביע את מי שהוא באמת. הוא שונה משאר הילדים, ומחמיץ חוויות חברתיות ולימודיות רבות ערך. ברגע שחלפה הא"ס, יכול להיות שתדמיתו העצמית של הילד כבר ניזוקה מהכשל לדבר, והדבר עלול להוביל להתמשכות חרדה חברתית ולנסיגה. במקרים חריגים, א"ס עלולה שלא לחלוף, ולהתפתח להפרעת חרדה כללית. מכל הסיבות הללו (ועוד), ההתערבות המוקדמת מומלצת מאד. הטיפול עליו אנו ממליצים הינו אפקטיבי ונעים, ומאפשר לילד להתקדם לערוץ התפתחותי יותר נורמטיבי בו יוכל הילד לתקשר ולהיות מובן בכל מקום בו יהיה. שאלה : האם הא"ס נגרמת על ידי סודות במשפחה או התעללות? תשובה : בכל המחקרים התקניים אין הוכחה המעידה על כך שא"ס קשורה לסודות במשפחה או התעללות. לרוב, הגורם העיקרי לא"ס הוא חרדה חברתית, ולעיתים יש גורמים נוספים כמו קושי בדיבור (כולל דו-לשוניות וקשיי הגייה) או פרפקציוניזם. שאלה : האם א"ס קשורה לאוטיזם או ל-PDD ? תשובה : לא. אוטיזם הינו הפרעת התפתחות תקשורתית המשפיעה על יכולות האינטראקציה של הילד בכל מסגרות חייו. א"ס מבוססת על חרדה, ולרוב ילד עם א"ס מתפקד באופן רגיל במסגרות ספציפיות כגון ביתו. עם התערבות מתאימה ניתן להתגבר על א"ס, ואילו PDD ואוטיזם הינם בדרך כלל הפרעות לכל החיים. שאלה : איזה סוג של טיפול מומלץ לא"ס? תשובה : טיפול התנהגותי או קוגניטיבי-התנהגותי מומלצים ברוב המקרים. נמצא שגישות אלה עוזרות לאפשר לילד לדבר. תוכנית הטיפול המוצעת כאן מורכבת מצעדים קטנים ושומרת על רמת חרדה סבילה. באופן אידיאלי, הטיפול צריך להתרחש במסגרת בה הילד אינו מדבר- בדרך כלל בגן או בבית הספר. המרכיבים הקוגניטיביים של הטיפול בולטים יותר בעבודה עם בני נוער וילדים גדולים, ופחות עם צעירים. יחד עם הטיפול לילד, מעורבות המשפחות והצוות החינוכי חיונית , כל אחד בהתערבות שלו, על מנת שהשיפור יהיה מהיר ומועיל.